Útmutató az egységes arculat kialakításához
Lilla

Mire kell figyelned és mit kell tenned, ha egységes arculatot szeretnél, de nem dolgozol együtt grafikussal vagy arculattervezővel?
Ha magadnak készíted az anyagaid, akkor hasznos lehet számodra a cikkben összefoglalt néhány szempont. Ha van már kialakult arculatod, akkor könnyebb dolgod lesz, hiszen „csak” a következetességre kell figyelned, és konzekvensen használnod az olyan arculati elemeid, mint például a színek, betűtípusok, grafikai elemek. De ha ezek közül egyik sincs még meg, akkor se csüggedj, hiszen nem lehetetlen a küldetés.
Segítségül összeszedtem néhány pontot, amit mindkét esetben használhatsz vonalvezetőként.
Színek
Határozz meg 5-6 olyan színt, amelyek illenek a vállalkozásodhoz, és ezután csak ezekhez nyúlj az anyagaid összeállítása során. A választott színeken felül a feketét, fehéret, esetleg szürkét használhatod például a szövegeidhez a weboldaladon, de más színt ne alkalmazz pluszban. Érdemes olyan színeket választani, amik kifejezik a márkád stílusát, értékeit és a meghatározott célközönségedhez is kapcsolódnak, tehát nem feltétlenül a saját kedvenceid kell alkalmaznod – persze ha a kettő egybeesik, az egyáltalán nem gond.
Betűtípusok
Válassz ki 2-3 betűtípust, és következetesen csak ezeket használd! Érdemes úgy meghatározni ezt, hogy legyen egy fontod a címsorokhoz, egy az alcímekhez, és egy pedig a hosszabb, folyó szövegekhez. Természetesen, ha már belejöttél a betűtípusok használatába, párosításába, akkor variálhatsz ezen a felosztáson, de ha bizonytalan vagy, akkor inkább ragaszkodj hozzá.
Fontos, hogy ha van logód, annak a betűtípusát/típusait máshol ne használd! Ezzel ugyanis gyengítenéd az arculatod központi elemének számító logódat – tehát a választott 2-3 betűtípust ezen felül kell érteni.
Fotók
Akár a saját fotóid használod, akár a stock oldalak kínálatából válogatsz, a lényeg a jó minőség, illetve az, hogy színvilágban, hangulatban is illeszkedjenek a választott képek a márkád stílusához és egymáshoz is. Ha nem szeretnél képkeresgéléssel időt tölteni és a neten fellelhető, esetleg mások által is használt képeket igénybe venni, de Te nem tudsz megfelelő képeket készíteni, vagy nincs hozzá alkalmas eszközöd, akkor inkább azt ajánlom, hogy keress fel egy profi fotóst, hiszen ezzel a saját profizmusod is hangsúlyozhatod.
Egyéb grafikai elemek, ikonok
Grafikai elemek, formák, minták esetén is végtelen a lehetőségek tárháza, amiben könnyű lehet elveszni, de igyekezz ezekből is kiválasztani azt a pár elemet, formát, amiket különböző variációkban használsz díszítőelemként az anyagaidon. Ha ezeket kombinálod a márkád arculatának színeivel, betűtípusokkal és a megfelelő képekkel, akkor is nagyon sok lehetőséged van arra, hogy kreatívan készítsd el az anyagaid, hiszen az egységes arculat nem azt jelenti, hogy minden szóróanyagod, posztod, hirdetésed tök egyforma kell, hogy legyen, inkább arra kell törekedni, hogy ezek összhangban legyenek.
Olyan apróságokra is érdemes figyelned, mint például a közösségi média ikonok a weboldaladon, legyenek ezek is összhangban egymással. Például ha a Facebook ikon kitöltött és kerek, míg a Twitter ikon szögletes és csak körvonalai vannak, az nem jó párosítás. De az Instagramon a Story Highlightok borítóit is érdemes hasonló stílusúra venned és az arculati színeid alkalmaznod ezeknél is. Lehet, hogy ezek semmiségnek tűnnek, pedig nagyban hozzá tudnak járulni az egységes arculat kialakításához.
Természetesen a fent leírtak nem kőbe vésett szabályok, de ha ezt a néhány dolgot szem előtt tartod és következetesen alkalmazod, akkor biztos vagyok benne, hogy sikerül szép, egységes arculattal jelen lenned az online és offline világban, ami nagyban segíti azt, hogy márkád könnyebben beazonosítható és megjegyezhető legyen.