Milyen a jó logó?

2021-08-21 |

Lilla

Basic logó

Ha éppen logóterveztetés előtt állsz, akkor megrendelőként sem árt tisztában lenned vele, hogy milyen is a jó logó, és mire érdemes figyelni.

Egy jó logó lényege nem az, hogy elmesélje a vállalkozás, cég egész történetét. Az sem feltétlenül fontos, hogy egyértelművé tegye, hogy mivel foglalkozik a cég – persze nem baj, ha így van, de nem ez az elsődleges szerepe és célja. A következő szempontoknak viszont érdemes megfelelnie.

Kifejezi a vállalkozás értékeit, stílusát

Egy jó logó megragadja a figyelmet, segít kialakítani az első benyomást a cégről, vállalkozásról. Emiatt fontos, hogy kommunikálja, magában rejtse a cég fő értékeit, a vállalkozás stílusát. Hiszen az arculatunk központi elemével kommunikálunk a célközönség felé, ezért fontos, hogy számukra érthető vizuális elemeket, feliratokat tartalmazzon. Olyan legyen, ami a célközönségünkhöz szól, és meg is különböztesse a vállalkozást a versenytársaktól.

A kevesebb több

Fontos, hogy egyszerű, könnyen befogadható legyen a logó. Ne okozzon fejtörést, főleg, ami a feliratokat illeti, tehát fontos, hogy a márkanév jól olvasható legyen. Ne legyen rejtvény, ne kelljen megfejteni, hiszen így könnyebben megjegyezhető és beazonosítható lesz a cég.
Nem akkor lesz jó a logónk, ha már semmit nem tudunk hozzáadni, hanem ha már semmit nem tudunk elvenni belőle. Nem érdemes tehát túlbonyolítani, azt ajánlom, érvényesüljön itt is a kevesebb több elve. Ez a felhasználhatóság miatt is fontos, amiről következő pontban írok.

Green Crab logó

Minden felületen és méretben megállja a helyét

Egy jó logó minden felületen, online és nyomtatásban egyaránt jól használható. Kis és nagy méretben is ugyanolyan mutatós, például egy tollon, vagy egy óriásplakáton is, és felismerhető a legkisebb méretben is. Ehhez az kell, hogy ne legyen túl részletes, ne legyenek benne nagyon kicsi elemek, túl vékony vonalak.

Feketében is jól mutat

Fekete színben is visszaadja azt, amit színesben. Gyakran lehet rá szükség, hogy egy színben jelenjen meg a logónk, például egy fekete-fehérben nyomtatott dokumentumon vagy pecséten. Emiatt a tervezést is mindig feketében kell kezdeni, hiszen ha így nem állja meg a helyét a logó, akkor érdemes más irányba indulni.
Abban, hogy milyen színeket használj a logódban, arculatodban, ez a blogbejegyzésem nyújthat segítséget: Hogyan válaszd ki az arculatod színeit?

A felirat és a grafika egységet alkot

Fontos még, hogy milyen arányok vannak a logónkban. Ha grafikát is tartalmaz a logó, akkor ne legyen túl kicsi a felirat. Ne a grafika domináljon, ne nyomja el a márkanevet. Ne a grafika legyen feliratozva, az a jó, ha ez a két elem egységet alkot, stílusban illeszkedik egymáshoz.

Időtálló

Nem érdemes vakon követni a trendeket, hiszen a logónkat évekig használhatjuk, jó eséllyel nem terveztetünk újat minden évben, hogy megfeleljen az épp divatos irányoknak. Arra érdemes törekedni, hogy pár év elteltével is megállja a helyét, ám egyúttal ne is féljünk időnként újítani, frissíteni az arculaton vagy a logón, ha az már nem felel meg annak a képnek, amit vizuálisan kommunikálni szeretnénk a vállalkozásunkról.