Hogyan válaszd ki az arculatod színeit?

2021-02-22 |

Lilla

Arculati színek

A színek érzelmeket, hangulatot közvetítenek, ezért nem mindegy, hogy milyen árnyalatokat választasz a vállalkozásod arculatához.

A színek fontos szerepet játszanak a branded kialakításában, így érdemes arra is figyelmet fordítanod, hogy illeszkedjenek a márkád stílusához, üzenetéhez.

A színválasztás szempontjai

Fontos, hogy ne a saját kedvenceidhez ragaszkodj, hanem azt érdemes figyelembe venni, hogy a márkád értékeihez mi illik, mi az, amivel meg tudod szólítani a célcsoportod, milyen érzelmeket szeretnél kiváltani azokból, akik találkoznak a márkáddal. Tehát a választás előtt érdemes átgondolni, hogy ki is a célcsoportod, és mit szeretnél üzenni az arculatoddal. Ezt akkor is érdemes végiggondolni, ha grafikus segítségét veszed igénybe az arculatod megalkotásához.

Ha a fentieken már túl vagy és esetleg már logód is van, akkor annak a színei adottak, itt nem érvényes az, mint a betűtípusnál (azt nem érdemes máshol használni, mert azzal gyengíted az arculatod központi elemének számító logódat), tehát ezeket az árnyalatokat alkalmazhatod máshol is, például a weboldaladon, és ezekhez érdemes még néhány színt választanod.

Ha semmilyen kiindulópontod nincs, akkor a következőkre figyelj: legyenek egymással is harmóniában a színek, ne csak a célcsoportoddal és márkád stílusával, viszont mindenképp válassz 1-2 kontraszt színt is, amelyek egy kicsit eltérnek a többitől. Például egy pasztell színpaletta esetén egy – nem neon, vagy rikító, de némileg harsányabb, vagy sötétebb árnyalatot is érdemes kijelölni, mert ha figyelemfelkeltésre, kiemelésre van szükséged, akkor ehhez nyúlhatsz. Gondolj csak a weboldalon lévő gombokra, amelynek megnyomására úgy a legkönnyebb buzdítani az érdeklődőt, ha az ki van emelve valamilyen módon. A fő és a kontraszt szín(ek) mellett az sem árt, ha van egy semlegesebb, halványabb árnyalatod, mert gyakran van szükség ilyenre is, például háttérként a weboldaladon, vagy a posztjaidnál.

Színpaletta

Az arculat színeinek kiválasztására az is egy módszer, ha színpalettát állítasz össze egy – az arculatodra jellemző – fotóból kinyert legjellemzőbb színekből. Ehhez a művelethez jól használható például a Colourlovers oldalon található Photocopa nevű eszköz, ahol le is tudod menteni az elkészített palettákat, és a későbbiekben erre támaszkodhatsz.

A színek jelentése

Amire még érdemes figyelni, hogy a színekhez jelentéseket, érzelmeket is szoktunk társítani, így segítségként és példaként mutatok is néhányat:

Fehér: tisztaság, ártatlanság, béke.
Fekete: gyász, hatalom, elegancia, kifinomultság.
Piros: szenvedély, energia.
Zöld: nyugalom, természet, megújulás.
Szürke: elegancia, stabilitás, semlegesség, tudás.
Kék: harmónia, hűvösség, nyugodtság.
Sárga: napfény, vidámság, optimizmus.
Narancssárga: energia, melegség, játékosság.
Barna: természetesség, stabilitás, megbízhatóság.
Lila: hatalom, jólét, spiritualitás.
Rózsaszín: fiatalság, vidámság, gondoskodás.

Természetesen kultúránként ezek a jelentések eltérhetnek, illetve az általuk felébresztett érzelmek függhetnek az adott szín árnyalatától, és persze személyiségünkön, hangulatunkon is sok múlhat, hogy hogyan hatnak ránk. Mindenesetre a színválasztás során mindenképp vedd számításba a fenti jelentéseket is.

Színek szerepe az egységes arculat kialakításában

A színek az egységes arculat kialakításában is fontos szerepet játszanak, egy vállalkozás indításánál ezért is érdemes kiválasztani azt a 4-6 színt, amelyek a leendő arculat alapját képezik. Ha pedig már rendelkezel arculati színekkel, akkor ezeket használd az arculati elemek, grafikai anyagok, hirdetések készítése során. Az egységes arculatról bővebben már írtam, ha érdekel ez a téma, akkor itt találod az erről szóló bejegyzést.

Színpaletta

Remélem, a fenti szempontok segítenek abban, hogy megtaláld a márkádhoz leginkább passzoló árnyalatokat, hiszen a jól megválasztott színeknek kiemelt jelentőségük van. Nagy hatással lehetnek a vállalkozásod iránt érdeklődőkre, emellett pedig segíthetnek a márkád ismeretségének és beazonosíthatóságának növelésében is, ha következetesen használod őket.