A honlapkészítés folyamata – így készül el a honlapod
Lilla
A logótervezés lépéseiről, folyamatáról már olvashattál a blogon, most pedig arról írok, hogy hogyan zajlik nálam a honlapkészítés.
Az igényeid, elvárásaid felmérése
Már az ajánlatkérés során is igyekszem felmérni az igényeidet, de a munkafolyamat kezdetén tisztázzuk pontosan a következőket:
– Mivel foglalkozik a vállalkozásod? Ki a célcsoportod?
– Milyen célod van a készülő weboldallal? Például egy bemutatkozó oldal lesz, ahol szeretnéd bemutatni a vállalkozásod, szolgáltatásaid, esetleg egy landing page, ahol kifejezetten csak egy termék/szolgáltatás értékesítését tervezed?
– Hány menüpontot, milyen aloldalakat képzeltél el az oldalra – pl. rólunk, szolgáltatások, referenciák, stb.?
– Milyen tartalmakat, funkciókat szeretnél az oldalra, szükséged van-e kapcsolatfelvételi űrlapra, galériára, blogra?
– Van-e már a vállalkozásodnak bármilyen arculati eleme, úgy mint logó, színek, betűtípusok, amelyeket a tervezés során használhatok? Ha ezek még nem állnak rendelkezésre, akkor rám is bízhatod a vállalkozásod arculatának kialakítását.
Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre számíthatsz tőlem. A teljesség igénye nélkül írtam le őket, hiszen az elképzeléseid is alakíthatják, hogy milyen kérdéseket kell még feltennem. Ezek közül néhányat már az ajánlatkérés során is megkérdezek, hogy minél pontosabb ajánlatot tudjak adni az egyedi igényeidre.
Információk, tartalmak begyűjtése
Ha a fentieket és az esetleges további kérdéseket tisztáztuk, tehát ha összeállt a brief (arról, hogy mi is az a brief egy korábbi Instagram bejegyzésemben olvashatsz itt), akkor szükségem van a domain és tárhely információkra – ezek kiválasztásában, megvásárlásában a segítségedre tudok lenni. A szöveges tartalmakat, valamint amennyiben Te biztosítod a képi anyagokat, akkor azt is ebben a fázisban kell elküldened nekem. Ha nincsenek saját fotóid, a képek megkeresését rám is bízhatod, így ezzel nem feltétlenül Neked kell bajlódnod.
Arra, hogy pontosan mikre is van szükséged egy weboldalhoz, úgy mint domain, tárhely, szövegek, törvényileg kötelező elemek, most ebben a bejegyzésben nem térek ki részletesebben, hiszen most a konkrét honlapkészítés van a fókuszban. De van erről egy cikkem, ha érdekel a téma, olvasd el azt is: Mire lesz szükséged, ha weboldalt szeretnél?
Piackutatás
Ahogyan a logótervezésnél, úgy a honlapkészítés során is történik piackutatás. Ebben a fázisban felmérem a piac más szereplőinek a weboldalát. Erre azért van szükség, hogy egyrészt egyedi honlapot készíthessek számodra, ne legyen ugyanolyan, mint a versenytársaidé. Másrészt azt is fontos látni, hogy mik a te szektorodban a jól vagy rosszul működő dolgok, amiket esetleg érdemes megtartani – természetesen a Te vállalkozásodra szabva, vagy amelyeket semmiképp sem szeretnénk a honlapodra.
Drótváz készítése
Amint láthatod, a konkrét tervezést, honlapkészítést sok dolog előzi meg, mindezek után kezdődik csak el a konkrétabb, kézzelfogható eredményt produkáló tervezés. Első körben egy drótváz készül, amely még színek, képek és bármilyen más konkrétum nélkül az oldalad felépítését hivatott bemutatni, azt mutatja meg tehát, hogy az egyes elemek, funkciók (pl. menüpontok, képek, szövegek) hova kerülnek majd az oldalon.
A design megtervezése
Ha a drótváz elfogadásra kerül, akkor a következő lépés a főoldal webdesign tervének elkészítése, első lépésben számítógépes nézetben. Itt már megjelennek a színek, képek, tehát a drótváz némileg életre kel, és látni fogod, hogy hogyan fog kinézni a honlapod. Ha rábólintasz a főoldali tervre, illetve amennyiben módosításokra van szükség, akkor azok után tervezem meg a további aloldalak nézeteit. Az aloldalak minden esetben követik a főoldal stílusát. Mondhatjuk, hogy a honlap főoldali nézetéből mutálódnak a további oldalak tervei a tartalomnak megfelelően. Ebben a fázisban azt is megtervezem, hogy hogyan fog kinézni a honlapod mobilon. Az általam készített weboldalak mindig reszponzívak, mobilbarát kialakításúak.
Kódolás és WordPress – azaz életre kel a honlapod
Az elfogadott design tervet követően kezdődik meg a honlap életre keltése, ez talán a legizgalmasabb rész, amikor a kódokból egy élő, működő weboldal születik. Először is a sitebuild rész történik meg, azaz amikor felépül az oldal HTML és CSS alapon, és itt születik meg lényegében az egyedi WordPress sablonod. Ha ez is egy sablon, akkor mitől is lesz egyedi? Mert ez az általad elfogadott webdesign terv alapján készül el. Én hozom létre az ehhez szükséges fájlokat, én kódolom le, nem pedig egy már mások által is használt sablon képezi az oldalad alapját. Ebben a fázisban kerülnek feltöltésre a tartalmak is, és innentől már csak egy kicsi hiányzik, hogy kész legyen a weboldalad.
Tesztelés, átadás, karbantartás
Végső lépésként tesztelem az oldalad, hogy minden funkció rendben működik-e, hogy ne az átadás után érjenek meglepetések. Ha ilyen mégis megtörténik, és észreveszel bármilyen hibát, akkor azt természetesen az átadást követően is javítom.
Minden fentebb leírt munkafázist követően két kör módosítási lehetőség biztosítok számodra. Ez garantálja azt, hogy biztosan olyan weboldal születik majd, amely megfelel az elképzeléseidnek. Ha pedig befejeződött a honlapkészítés folyamata, akkor a kifizetést követően átadom, azaz a rendelkezésedre bocsátom a weboldalad. Elküldöm az admin felülethez szükséges belépő kódokat, igény esetén egy rövid oktatást is biztosítok, hogy tudd a későbbiekben Te is feltölteni a tartalmakat. Ha ezzel, vagyis az oldal karbantartásával, a frissítésekkel, a tartalmak feltöltésével nem szeretnél Te bajlódni, akkor természetesen ezekben is a rendelkezésedre tudok állni.